Popularność ankiet online

Liczba badań prowadzonych przez Internet bardzo wzrosła w ciągu ostatnich 10 lat, dzięki wzrostowi popularności Internetu i stosunkowo niskim kosztom prowadzenia badań internetowych w porównaniu z innymi metodami. Ankiety internetowe mają wiele zalet w porównaniu z innymi rodzajami ankiet. Są wygodne dla respondentów – mogą je wypełniać kiedy mają czas i we własnym tempie. Sondaże internetowe pozwalają również naukowcom używać wielu elementów multimedialnych, takich jak filmy lub klipy dźwiękowe, które nie są dostępne dla innych trybów badania.

Chociaż więcej badań prowadzonych jest przez Internet, badania internetowe nie są pozbawione wad. Badania populacji ogólnej, które opierają się wyłącznie na Internecie mogą być przedmiotem znaczących odchyleń. Nie wszyscy mają dostęp do internetu i istnieją znaczące różnice demograficzne między tymi, którzy mają dostęp i tymi, którzy go nie mają. Osoby o niższych dochodach, gorzej wykształcone, mieszkających na wsi lub w wieku 65 lat i starsze są niewystarczająco reprezentowane wśród użytkowników Internetu.

Nie ma również systematycznego sposobu zbierania tradycyjnej próbki prawdopodobieństwa ogółu ludności korzystającej z Internetu. Nie ma Krajowej listy adresów e-mail, z którego można by zebrać taką grupę, nie ma standardowej konwencji dla adresów e-mail, ponieważ nie ma dla nich numerów telefonów, które pozwoliłyby na losowy dobór respondentów. Internetowe badania opinii publicznej musi więc czasem być połączone z kontaktem w inny sposób, na przykład za pośrednictwem poczty lub przez telefon, z prośbą o wypełnienie ankiety on-line.

Ze względu na te ograniczenia, badacze stosują dwie główne strategie. Jedną ze strategii jest losowy wybór i osoby kontaktowe wykorzystujące inny tryb (mail, telefon lub face-to-face) proszą wybrane osoby o wypełnienie ankiety w internecie. Niektóre z tych badań mogą pozwolić respondentom wypełnić ankietę w różnych trybach, a zatem potencjalnie uniknąć problemu wynikającego z faktu, że nie każdy ma dostęp do sieci. Metoda ta jest wykorzystywana do badań jednorazowych oraz do tworzenia płyt pomiarowych, gdzie całość lub część z panelistów podejmuje badania za pośrednictwem sieci. Kontakt z respondentami przy użyciu innej formy pozwala oszacować margines błędu w badaniu.

Przeprowadza się także badania internetowe na losowych elitarnych i szczególnych populacjach, gdzie lista populacji istnieje i może być wykorzystana do opracowania próby losowej. Następnie osoby do próby są proszeni o wypełnienie ankiety online lub w innej formie.

Inna strategia opiera się na badaniu z wykorzystaniem wygody użytkowników Internetu. Naukowcy wykorzystują badania jednorazowe, na które zapraszają do udziału tego, kto widzi zaproszenie, ankietę online, lub polegają na zgromadzeniu panelu respondentów, którzy sami zgłaszają się do udziału w panelu. Badania te podlegają takim samym ograniczeniom: relacja między respondentami i populacją nie jest znana, więc nie ma teoretycznej podstawy do obliczeń i sprawdzalności marginesu błędu próbkowania, a tym samym do oceny reprezentatywności próbki populacji jako całości. Wiele organizacji eksperymentuje z próbą nielosową w nadziei na przezwyciężenie niektórych tradycyjnych ograniczeń, które metody te napotykają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*